Iedere ochtend voordat ik ga schilderen begin ik met het maken van mij eigen verf, namelijk ei tempera; dit is een natuurlijke verf op basis van ei dooier en pigment.
Het verf maken is een soort meditatie; een rust moment voordat ik begin met werken.
Zo kom ik in een bepaalde leegte waarin zich nieuwe beelden kunnen vormen.
Ik ben op zoek naar een verstilde, poëtische wereld waarin mensen, dieren, bomen en planten centraal staan meestal in een landschap.
De mens wil ik groots en mysterieus weergeven, ze zijn raadselachtig en hebben meestal een ingetogen uitstraling. Ze kijken de toeschouwer niet aan maar gebaren wel naar elkaar.
Ook komen er vaker dieren voor in de schilderijen en tekeningen, ze hebben meestal grote ogen en een onbevangen blik die ik inspirerend vind. Ze staan soms naast de mens en vullen elkaar aan met hun blik en uitstraling.
De beweging in de natuur inspireert mij, het altijd veranderende landschap.
Zoals de vier seizoenen; onstuimige landschappen met grote luchten, een zomer landschap met veel gras of een verstild winterlandschap.
Maar ook de ochtend, middag en de nacht, zoals de opkomende zon of de verstilling van een maanlandschap.
Het zijn grote, lege landschappen, bijna nooit is er een huis of andere letterlijke sporen van de mens te zien.
De verwondering van het leven wil ik laten zien maar ook het kwetsbare en de vergankelijkheid.

Techniek

Na het zien van de Vlaamse primitieven en de oude Italianen was ik zo onder de indruk van de intense kleuren dat ik zelf ook deze techniek wilde gaan gebruiken.
Vlak na de academie heb ik de techniek in een schilderij uitegprobeert en daarna wilde ik niets anders meer.
De onderlagen van mijn schilderijen zijn in ei tempera geschilderd, de bovenste lagen in olieverf. Ik wissel het schilderen op doek en paneel af, vaak hangt het af van de grootte en de voorstelling.
Omdat de tempera techniek veel tijd kost en intensief is, schilder ik ook met aquarelverf en maak ik tekeningen in kleurpotlood en pastelkrijt.

Korte biografie

De olieverflucht was bij ons vroeger in het hele huis te ruiken en ben ik als dochter van een kunstschilder Jos Hameleers, altijd betrokken geweest bij het kunstenaars vak. Ik ben opgegroeid in Mheer, een dorpje tussen de Limburgse heuvels. We woonden in een klein vakwerkhuisje met een grote tuin.
Het tekenen en schilderen zat van jongs af aan in mijn bloed, overal ging mijn kleurpotloden doos mee naar toe, het is altijd verweven geweest met mijn leven.
Ik wilde dan ook niets liever dan naar de kunstacademie toe en er mijn beroep van maken.
Inmiddels ben ik vanaf 2003 zelfstandig kunstenaar en werkzaam in mijn eigen atelier.
Eerst midden in de stad Utrecht later in Maastricht en ben ik woonachtig in een dorpje in België in een omgeving waarbij de landschappen en luchten een grote inspiratie zijn.
Samen met mijn vriend Michel van Henten, een beeldhouwer en twee zoontjes Noah Marijn (2015) en Josha Lieven (2017).

Regelmatig exposeer ik bij kunstinstellingen, galerien of musea ook maak ik werk in opdracht voor meer informatie zie mijn curriculum vitae.

Voor meer artikelen over mijn werk;

-artikel in ''de Limburger''

-artikel in ;''Puurzaam''


-artikel in; ''Cultuurplein''

 

-